Zhvillimi
konjitiv mbulon një rend të gjërë funksionesh, një sërë lidhjesh të komplikuara
të ndryshme në zhvillimin e trurit që ndodhin gjatë fëmijërisë dhe
adoleshencës. Lobi frontal është zona më kritike e trurit e përfshirë në
ndryshimet intelektuale dhe konjitive gjatë zhvillimit dhe është pjesa e fundit
e trurit e cila maturohet. Periudhat prioritare të rritjes përfshihen në
korteksin frontal që nga lindja në vitin
e dytë të jetës dhe në moshën 4-7 vjeç, gjithsesi maturimi nuk është i
kompletuar deri në rinin e hershme. Pjesa e konsiderueshme e ndryshimeve në
pjesën e trurit që nga lindja përbëhen nga qeliza dhe mjelinizimi i tyre. Mjelinizimi
i lidhjeve sinaptike të rëndësishme vazhdon në adoleshencë, ku në të njëjtën
kohë ndodh edhe prerja sinaptike ose shkëputja dhe proçesi konjitiv bëhet më
efiçent. Këto ndryshime kritike në tru janë të nevojshme dhe me aftësitë
konjitive komplekse shfaqen në mes të fëmijërisë dhe në adoleshencën e hershme
dhe vazhdojnë në rini.
Por
kur dhe si fëmijët i marrin këto aftësi konjitive? Kjo pyetje është burimi më i
mirë për zhvillimin psikologjik, kërkuesit modern janë fokusuar në titujt si
për shembull teoria e mendjes së fëmijëve, shpejtësia e të proçesuarit, aftësia
për të rezistuar dhe ndaluar dhe metakonjicioni etj. Kjo specifik është një
kontrast i teorive klasike që shpesh kanë prodhuar ndryshime të gjera në
mendimet e fëmijëve duke krijuar zhvillim në përshkrimin e progresionit të
aftësive. Dy nga këto teori klasike; stadet e Pjazhes për zhvillimin konjitiv
dhe stadet e Selman për marrjen e perspektivës, vërtetojnë një vështrim të
hershëm mbi modelet e konjicionit të fëmijëve.
Teoritë
klasike të zhvillimit konjitiv përfshin teorinë e Piazhesë me 4 faza ku
përmendet; faza sensomotore që përfshin periudhën nga lindja deri në dy vjeç,
faza paraoperacionale 2-6 vjeç, faza e veprimeve konkrete 7-11 vjeç, faza e
veprimeve formale nga 12 vjeç - i rritur. Sipas këtij modeli fëmijët filluan të
bëjnë riprezantim mendor bazuar në veprimet ripërsëritëse që janë reflekset e
fillimit. Këto prezantime lejojnë fëmijët të mbajnë objekte në memorie, kështu
që vazhdimësia e objekit fillon në mes të vitit të parë të jetës. Në stadin e
dytë konjicionet e fëmijëve karakterizohen nga mendimet magjike dhe lojrat
imagjinare. Mendimet logjike janë të limituara dhe fëmijët në këtë stad shfaqin
vështirësi të kundërta me opeacionet mendore dhe fokusohen në aspektet e shumta
të një problemi. Sipas stadit tre, fëmijët pretendojnë të kenë aftësi esenciale
në bashkëbisedim dhe klasifikim. Ata shfaqin arsyetime më të mira se në moshën
e hershme. Më në fund fëmijët konsiderohen të hyjnë në stadin e këtërt ku ata
janë të aftë të përfshihen në arsyetimet hipotetike dedukive. Gjithashtu teoria
e piazhes ka një sërë limitesh e megjithatë ajo vazhdon të përdoret.
Në
modelin e Selmanit, shpjegohet aftësia e një fëmije për të marr figurën e të
rriturit, është hedhur hipoteza për rritjen nga një nivel ku fëmija është i
paaftë të ndajë mendimet nga ndjenjat në nivelin ku ai është i aftë të
imagjinojë perspektivën që një person i tretë që mund të ketë rreth një situate
që fëmija mund të jetë përfshirë.
Të
dyja teoritë janë krijuar që kapitujt e tyre me aspektet kualitative të flasin
rreth mendimeve të fëmijëve për botën. Por asnjëra teori nuk është e aftë të
reduktojë dhe të identifikojë ndryshimet e trurit që përfshin stadet e
zhvillimit. Në kontrast me natyrën kualitative të teorisë së Piazhes dhe
Selman, modeli i proçesit informues konsiston në rritjen graduale të fëmijëve
në vëmendjen, memorjen dhe operacionet mendore. Në fillim të hapave të para
fëmijët duhet të mësojnë të ndalojnë reagimet dhe të rezistojnë interferencën e
stimulantëve jo esencialë. Gjithkush që ka parë një fëmijë 6 muajsh ose 6 vjeç e di se këto aspekte janë zhvillime të
varfra te fëmijët. Akoma aftësitë e një
6 vjeçari janë fenomenale kur krahasohen me një 6 muajsh. Proçeset e zhvillimit
konjitiv vazhdojnë në fëmijërinë e mesme ku vihet re një shenjë rritëse në
kapacitetin informues në ndalimet konjitive dhe kujdesin.
Tre
konceptet më kryesore në literaturën e zhvillimit konjitiv që ka relevancë të
veçantë për vlerësim janë shpejtësia e proçesit, metakonjicioni dhe ndërprerjet
konjitive. Shpejtësia e proçesit është kompetenca në një version aktual të
shkallës së inteligjencësn Wechsler për fëmijë,
e vitit 2004. Dhe që kanë qenë prezente në versionet e hershme të 1991.
Konceptimi WISC-IV si një nga 4 faktorët e gjerë themelor të rezultateve të
inteligjencës globale, shpejtësia e proçesit, mendohet të paraqes aftësinë për
të menduar, arsyetuar dhe kujtuar. Shpejtësia e proçesit mund të jetë e vlerësuar në foshnjëri, në
fakt shpejtësia e proçesit mund të jetë parashikuesi më i mirë i testeve të
mëvonshëm të inteligjencës. Megjithatë natyra ekzakte se si rastet rriten në
shpejtësinë e proçesit është një debat subjektiv. Ajo provon ujvarën e
zhvillimit e cila çon në përmirësime në punën e kujtesës dhe aspekteve të tij
të konjicionit, si vet-evolimi konjitiv, përdorimi i strategjive konjitive dhe
njohja e metastrategjive.
Metakonjicioni
dhe teoria e mendjes së fëmijëve janë kontributorë të rëndësishëm të cilët
duhen marrë në konsideratë për të bërë vlerësimet zhvillimore. Teoria e mendjes
përfshin të kuptuarin e hershëm të fëmijëve, metakonjicionin dhe mënyrat e
njohjes. Metakonjicioni përfshin aftësinë për të menduar rreth atyre që
individi është duke menduar dhe për të reflektuar rreth njohurive të veta
personale Metakonjicioni zhvillohet përgjatë fëmijërisë, por mund të shikohen
format e tij më bazike në fëmijërinë e hershme. Rreth moshës tre vjeç fëmija ka
një lloj ndërgjegjësimi se ai dhe të tjerët dinë gjëra. Rreth moshws katër vjeç
fëmijët kanë një të kuptuar rreth
besimeve false ose ideve se dikush do të arrijë në një përfundim të gabuar
sepse beson në diçka që fëmija e di që nuk është e vërtetë.
Zhvillimi
i metakujtesës, ose njohurive për memorien tonë personale është një shenjë e rëndësishme
sepse ajo bën të mundur që fëmijët të mendojnë sesi e mbajnë mend ata
informacionin dhe çfarë mund të bëjnë ata për të përmirësuar kujtesën e tyre. Konceptualisht,
mbajtja mend sesi të bësh diçka dhe mbajtja mend e informacioneve fakt-bazë
ndryshojnë. Prandaj ekziston një dallim ndërmjet strategjive të kujtesës për
kujtesën proçeduriale (metastrategjitë për të ditur se si…), dhe strategjive për
kujtesën deklarative (metakonjicioni për njohjen e fakteve). Ashtu si maturimi
i fëmijëve, ata janë të aftë të aplikojnë strategji me saktësi shumë të madhe
dhe të pengojnë strategjitë joefektive për të kujtuar dhe rifituar
informacionet.
Zhvillimi
i strategjive për përmirësimin e performancës dhe kujtesës është më shumë e
lidhur me vlerësimin në fushën e strategjive test-taking. Disa fëmijë kanë një
potencial të gjerë të aftësive në këtë fushë dhe disa masa vlerësimesh mund të caktojnë disa
seksione të veçanta në të cilët ekzaminuesit mund të rregjistrojnë
spontanitetin e fëmijëve në përdorimin e strategjive. Në mënyrë që përdoruesit
apo konsumatorët të jenë sa më efektivë, fëmijët duhet të zotërojnë njohuri
rreth funksioneve të kujtesës së tyre, aq mirë sa të jenë të motivuar për të përdorur
strategji efektive.
Njohja
e metastrategjive gjithashtu ka ndikim në stërvitjen e prindërve ose në mësimin e testit nga ana e tyre, sepse mund të jenë një problem sidomos kur rezultatet e
testeve përdoren si kriterë për tu pranuar në një program apo shërbim. Fëmijët
të cilët janë shumë shpërblyes dhe performanca e strategjive të tyre përmirësohet
mund të jenë më të zotët se moshatarët e tyre të pa stërvitur. Pavarsisht kësaj,
kur trajnimi i prindërve të tyre eleminohet ata mund të mos jenë të aftë të përdorin
strategjitë nëse ata nuk kanë ndryshuar mënyrën e tyre të të menduarit mbi këto
strategji. Gjithsesi përdorimi i strategjive
të kujtesës varet edhe
nga kultura në disa kultura theksojnë
përpjekjet që fëmijët bëjnë për të kujtuar në krahasim me theksimin ose mësimin e përdorimit të strategjive të kujtesës.
Vlerësimi
i metakujtesës mund të jetë shumë e dobishme pasi ajo mund të tregojë një
korelacion ndërmjet funksioneve ekzekutive të fëmijëve dhe parashikikon përmirësimet
përgjatë kohës. Në fakt fëmijët me aftësi të forta të metakujtesës dhe
strategjive kanë më shumë gjasa që të tregojnë efekte praktike, në se aftësia e
tyre për t'iu përgjigjur artikujve të testimit në mënyra më fleksible mund të
rritet me ekspozimin në provë, në krahasim me ata që aftësitë e metakujtesës
janë më pak të avancuara dhe që u përgjigjen testeve në të njëjtën mënyrë sa here
që u jepen.
Faktori
i tretë në zhvillimin e konjicionit, frenimi
konjitiv, lidhet me përqëndrimin dhe
vëmendjen, dhe ajo vendos kufijtë sesi një strategji e veçantë mund të
jetë efektive për një fëmijë. Frenimi apo aftësia për të rezistuar ndaj
interferencave duket se është e lidhur me zhvillimin e lobit frontal siç është
rritja e përgjithshme e aftësisë për të ndaluar reagimet me maturimin.
Menaxhimi i interferencave është i rëndësishëm sepse ajo mund të ndikojë përdorimin e informacioneve/njohurive të
ruajtura, vlefshmërinë e burimeve
konjitive, dhe kapacitetin e punës së kujtesës. Trendi i zhvillimit i fokusuar
dhe i përqëndruar mund të shënojë ndryshime në fëmijërinë e hershme. Në përgjithësi
është e pritshme që fëmijët e rinj të cilët shfaqin difiçite kanë aftësi më të
dobët për ti rezistuar interferencave, dhe kanë më shumë mundësi të përsërisin veprimet,. Gjithsesi
kur këto probleme janë të qarta te një fëmijë më i vjetër shpesh konsiderohet
si një kauzë për tu shqetësuar.
Çrregullimet
specifike siç janë çrregullimi i vëmendjes/ hiperaktiviteti kanë një vulë të
konjicionit të ulët e cila nuk përshtatet me moshën e fëmijës apo me nivelin e
zhvillimit. Këto difeçenca në
pengimin e zhvillimit ndryshojnë nga
individi në individ dhe disa fëmijë janë në rrezik për tu përballur me vështirësi
të mëdha në këtë fushë. Ky trend mund të mbjellë subteste për të vlerësuar
faktorët e vëmendjes dhe përqëndrimit të ndarë nga njëri-tjetri në fushën e
masave të reja për kujtesën, inteligjencën joverbale dhe funksionet ekzekutive
(Children’s memory scale, Leiter International Performance scale- Revised, and the NESPY)
Comments
Post a Comment