Skip to main content

Vetja dhe të tjerët I.Alikaj & K.Profka


Janë katër stade bazë të zhvillimit të të kuptuarit individual të vetes dhe ndarjes nga të tjerët. Në fazën  e parë dallimi ndërmjet vetes dhe të tjerëve është i paqartë dhe konfuz. Më vonë në foshnjëri ka një ndërgjegjësim për ndarjen fizike të vetës nga të tjerët, por konfuzioni për ndryshimet e brendshme qëndron ende. Më vonë me maturimin e fëmijëve ata ndërgjegjësohen se përveç ndarjes fizike ata nga të tjerët ndahen edhe nga eksperienca e cila ndryshon gjëndjet e brendshme. Në fund adoleshentët janë të aftë që të kuptojnë se historia personale e gjithësecilit është unike dhe se ajo ndikon eksperiencat e tyre të brendshme.
Marrëdhënia interpersonale: moshatarët dhe shoqëria
Familja, moshatarët dhe shokët e ngushtë janë përcaktuesit kryesorë të përfitimeve të zhvillimit të fëmijëve dhe adoleshentëve. Moshatarët dhe shoqëria kanë një ndikim të madh në angazhimin dhe performancën në shkollë dhe mund të jenë një fondacion për themelimin e marrëdhënieve romantike. Ashtu si kompetencat emocionale dhe kompetencat e moshatarëve janë objektiva të rëndësishme pasi ndikojnë në rregullimin pozitiv. Gjithashtu kuptimi i shoqërisë është njësoj në të gjithë jetën duke përfshirë empatinë ose përkatësinë, tërheqja interpersonale tregon zhvillim progresiv (Hartup & Stevens, 1999).
Në parashkollorë dhe në fëmijërinë e hershme qëllimi është të lidhesh me të tjerët dhe të arrish të marrësh pjesë në mënyrë të suksesshme në aktivitetet në grup. Të vegjlit dhe fëmijët e rinj e përkufizojnë marrëdhënien e tyre në terma të kohës që ata shpenzojnë bashkë. Në moshën 3-4 vjeçare ata kanë preference për fëmijë specifik, zakonisht të të njëjtës gjini. Në mezin e fëmijërisë së mesme dhe në vazhdimësi në adoleshencë tregon një rritje të kërkimit të mbështetjes nga moshatarët njësoj si nga kujdestarët e tyre. Një nga qëllimet e fëmijërisë së mesme është krijimi i një shoqërie specifike. Të kenë miqë dhe cilësia e shoqërisë është e lidhur me përfitimet adaptive. Në moshën e shkollës fëmijët kanë mesatarisht 3-5 shokë. Shoqëria adoleshente karakterizohet nga aktivitete të përbashkëta dhe zbulimit të vetes.
Marrëdhëniet interpersonale janë konsideratë e rëndësishme e zhvillimit, duke ditur që koha e harxhuar me moshatarët në adoleshencë dhe në fëmijërinë e mesme është e njëjtë gjatë gjithë jetës.
Empatia
            Diferencat në ndërgjegjësimin për veten dhe për të tjerët ndikon në zhvillimin e sjelljeve empatike. Fonshnjëria është karakterizuar nga distresi empatik i egocentrizmit, në të cilën foshnja ka vështirësi në dallimin e distresit të vet dhe të tjetrit (ti qan, unë qaj). Ky stad është i ndjekur pothuajse nga distresi empatik i egocentrizmit në të cilin fëmija i ri mendon se ai dhe të tjerët ndjejnë të njëjtën gjë (ti qan, unë do të ndihmoj me atë që unë dua për mbështetje). Në kuptimin e të bërit një vete e pavarur dhe unike dhe në forcimin e kësaj sjelljet empatike bëhen më shumë komplekse. Kur fëmijët janë të aftë që të empatizohen saktësisht me ndjenjat e dikujt tjetër të cilët ndryshojnë shumë nga ndjenjat e tyre personale, ata janë të aftë që të angazhohen me distresin e empatisë (ndjejnë çfarë është e duhur për situatën e tjetrit), e cila është prezente rreth moshës 6-7 vjeç. Në fund ndërgjegjësimi metaempatik ose reflektimi me veten në ndërgjegjsimin metakonjiktiv të distresit empatik, rezulton se është karakteristikë e rritjes empatike.
Arsyetimi moral
Ndryshimet konjiktive siç janë prespektiva-taking dhe mënyrat e zgjidhjes së problemit kombinohen me sjelljen empatike dhe njohuritë emocionale udhëheqin ndryshimet në sjelljen morale. Në teorinë klasike të arsyetimit moral të Kohlbergut ndryshimet në zhvillimin moral të fëmijëve ndodh hap pas hapi. Ashtu si Piazheja, Kohlberg  përshkruan një teori të zhvillimit në të cilën ndryshimet cilësore karakterizohen në arsyetimin moral në tre stade, parakonvencional, konvencional dhe postkonvencional. Çdo stad themelor ka nga dy nënstade të cilët reflektojnë zhvillimin tranzicional në të menduarin moral. Disa kërkime të caktuara kanë konfirmuar një progression në zhvillimin e arsyetimit moral dhe mbështet disa nga stadet bazë të Kohlbergut.

Konjicioni social
Ndryshimet social konjitive perfshijnë prespektivën e të folurit dhe vetëmonitorimin. Një aftësi e brëndshme e vetëmonitorimit , të dyja si shprehitë dhe ndjenjat mund të sjellin një ndryshim në vetëfokusimin ose ndryshimin e egocentrizmit te adoleshentët. Koncepti i audiencës imagjinare dhe fabulës personale janë të lidhura me kërkimet e Elkind dhe përfshijnë një paaftësi për të diferencuar konceptimin e vetes me atë të të tjerëve (audience imagjinare) dhe ndjenjat e ekzagjeruara të vetes personale (fabula personale). Është e përhapur thuajse te të gjithë adoleshentët regresi që ata kanë në kuptimin e vetes dhe të të tjerëve. Sidoqoftë, kriza e përkohshme në këtë konjicion e shfaqur në adoleshencën e herët duket se është e lidhur me ndryshimet në prespektivën e të folurit dhe reflektohet në zhvillimin social konjitiv. Gjithashtu në adoleshencën e hershme ka dallim të audiencës imagjinare dhe besimi i fabulës personale, këto besime shfaqen nga adoleshenca e herëshme deri në adoleshencën e vonë dhe vazhdojnë të ndodhin me një vijimësi në vetëmonitorim.
Profili i zhvillimit mendor
Kur vlerësohet një fëmijë, aspektet e psikopatologjisë, simptomat ose zhvillimi jonormal bëhet fokusi i vëmendjes klinike. Sidoqoftë, nëse ajo arrihet të artikulohet herët, është e rëndësishme  të merret në konsideratë zhvillimi mendor. Ata të cilët pranojnë krijimin e një profili mendor i cila ndihmon klinicistin në fokusimin e faktorëve të zhvillimit. Imagjinoni sikur ju jeni dizenjuesi i një programi kompjuterik i cili tregon interpretimin e përmbledhur ose profilin e zhvillimit mendor bazuar në moshën dhe gjininë e klientit. Qëllimi i profilit të zhvillimit mendor është që ta vendosë fëmijën në kontekste normative të zhvillimit mendor. Çfarë lloj informacioni normativ të zhvillimit mendor do të ishte ndihmuese për të krijuar një profil? Për shembull, në bazë të shumicës nga teoritë e zhvillimit mendor, kush  janë zhvillimet mendore unike të çështjeve të lidhura me këtë periudhë? Kjo mund të përfshijë stade të rëndësishme ose teori të cilat shpjegojnë proçesin e zhvillimit mendor në këtë moshë. Në bazë të modeleve të zhvillimit fizik dhe atij motorik, si mund të jetë eksperienca personale e gjithësecilit? Çfarë i karakterizon individët e kësaj moshe në aspektin e rritjes fizike apo posturën dhe kontrollin e lëvizjeve motorike fine? A janë aspekte specifike të zhvillimit konjitiv të theksuara në këtë periudhë? A janë aftësi specifike, të fituara, të humbura apo mbajtura? Cilat janë karaketristikat e zhvillimit emocional në këtë moshë?
Profili i mëposhtëm (tabela 2.5) është krijuar për një fëmijë femër 6 vjeçar për të ilustruar sesi profili i zhvillimit mendor mund të ndërtohet. Më vonë në këtë kapitull, ne e përdorim këtë profil të zhvillimit për një rast klinik në kontekstin e një fëmije 6 vjeçar.
Janë katër stade bazë të zhvillimit të të kuptuarit individual të vetes dhe ndarjes nga të tjerët. Në fazën  e parë dallimi ndërmjet vetes dhe të tjerëve është i paqartë dhe konfuz. Më vonë në foshnjëri ka një ndërgjegjësim për ndarjen fizike të vetës nga të tjerët, por konfuzioni për ndryshimet e brendshme qëndron ende. Më vonë me maturimin e fëmijëve ata ndërgjegjësohen se përveç ndarjes fizike ata nga të tjerët ndahen edhe nga eksperienca e cila ndryshon gjëndjet e brendshme. Në fund adoleshentët janë të aftë që të kuptojnë se historia personale e gjithësecilit është unike dhe se ajo ndikon eksperiencat e tyre të brendshme.
Marrëdhënia interpersonale: moshatarët dhe shoqëria
Familja, moshatarët dhe shokët e ngushtë janë përcaktuesit kryesorë të përfitimeve të zhvillimit të fëmijëve dhe adoleshentëve. Moshatarët dhe shoqëria kanë një ndikim të madh në angazhimin dhe performancën në shkollë dhe mund të jenë një fondacion për themelimin e marrëdhënieve romantike. Ashtu si kompetencat emocionale dhe kompetencat e moshatarëve janë objektiva të rëndësishme pasi ndikojnë në rregullimin pozitiv. Gjithashtu kuptimi i shoqërisë është njësoj në të gjithë jetën duke përfshirë empatinë ose përkatësinë, tërheqja interpersonale tregon zhvillim progresiv (Hartup & Stevens, 1999).
Në parashkollorë dhe në fëmijërinë e hershme qëllimi është të lidhesh me të tjerët dhe të arrish të marrësh pjesë në mënyrë të suksesshme në aktivitetet në grup. Të vegjlit dhe fëmijët e rinj e përkufizojnë marrëdhënien e tyre në terma të kohës që ata shpenzojnë bashkë. Në moshën 3-4 vjeçare ata kanë preference për fëmijë specifik, zakonisht të të njëjtës gjini. Në mezin e fëmijërisë së mesme dhe në vazhdimësi në adoleshencë tregon një rritje të kërkimit të mbështetjes nga moshatarët njësoj si nga kujdestarët e tyre. Një nga qëllimet e fëmijërisë së mesme është krijimi i një shoqërie specifike. Të kenë miqë dhe cilësia e shoqërisë është e lidhur me përfitimet adaptive. Në moshën e shkollës fëmijët kanë mesatarisht 3-5 shokë. Shoqëria adoleshente karakterizohet nga aktivitete të përbashkëta dhe zbulimit të vetes.
Marrëdhëniet interpersonale janë konsideratë e rëndësishme e zhvillimit, duke ditur që koha e harxhuar me moshatarët në adoleshencë dhe në fëmijërinë e mesme është e njëjtë gjatë gjithë jetës.
Empatia
            Diferencat në ndërgjegjësimin për veten dhe për të tjerët ndikon në zhvillimin e sjelljeve empatike. Fonshnjëria është karakterizuar nga distresi empatik i egocentrizmit, në të cilën foshnja ka vështirësi në dallimin e distresit të vet dhe të tjetrit (ti qan, unë qaj). Ky stad është i ndjekur pothuajse nga distresi empatik i egocentrizmit në të cilin fëmija i ri mendon se ai dhe të tjerët ndjejnë të njëjtën gjë (ti qan, unë do të ndihmoj me atë që unë dua për mbështetje). Në kuptimin e të bërit një vete e pavarur dhe unike dhe në forcimin e kësaj sjelljet empatike bëhen më shumë komplekse. Kur fëmijët janë të aftë që të empatizohen saktësisht me ndjenjat e dikujt tjetër të cilët ndryshojnë shumë nga ndjenjat e tyre personale, ata janë të aftë që të angazhohen me distresin e empatisë (ndjejnë çfarë është e duhur për situatën e tjetrit), e cila është prezente rreth moshës 6-7 vjeç. Në fund ndërgjegjësimi metaempatik ose reflektimi me veten në ndërgjegjsimin metakonjiktiv të distresit empatik, rezulton se është karakteristikë e rritjes empatike.
Arsyetimi moral
Ndryshimet konjiktive siç janë prespektiva-taking dhe mënyrat e zgjidhjes së problemit kombinohen me sjelljen empatike dhe njohuritë emocionale udhëheqin ndryshimet në sjelljen morale. Në teorinë klasike të arsyetimit moral të Kohlbergut ndryshimet në zhvillimin moral të fëmijëve ndodh hap pas hapi. Ashtu si Piazheja, Kohlberg  përshkruan një teori të zhvillimit në të cilën ndryshimet cilësore karakterizohen në arsyetimin moral në tre stade, parakonvencional, konvencional dhe postkonvencional. Çdo stad themelor ka nga dy nënstade të cilët reflektojnë zhvillimin tranzicional në të menduarin moral. Disa kërkime të caktuara kanë konfirmuar një progression në zhvillimin e arsyetimit moral dhe mbështet disa nga stadet bazë të Kohlbergut.

Konjicioni social
Ndryshimet social konjitive perfshijnë prespektivën e të folurit dhe vetëmonitorimin. Një aftësi e brëndshme e vetëmonitorimit , të dyja si shprehitë dhe ndjenjat mund të sjellin një ndryshim në vetëfokusimin ose ndryshimin e egocentrizmit te adoleshentët. Koncepti i audiencës imagjinare dhe fabulës personale janë të lidhura me kërkimet e Elkind dhe përfshijnë një paaftësi për të diferencuar konceptimin e vetes me atë të të tjerëve (audience imagjinare) dhe ndjenjat e ekzagjeruara të vetes personale (fabula personale). Është e përhapur thuajse te të gjithë adoleshentët regresi që ata kanë në kuptimin e vetes dhe të të tjerëve. Sidoqoftë, kriza e përkohshme në këtë konjicion e shfaqur në adoleshencën e herët duket se është e lidhur me ndryshimet në prespektivën e të folurit dhe reflektohet në zhvillimin social konjitiv. Gjithashtu në adoleshencën e hershme ka dallim të audiencës imagjinare dhe besimi i fabulës personale, këto besime shfaqen nga adoleshenca e herëshme deri në adoleshencën e vonë dhe vazhdojnë të ndodhin me një vijimësi në vetëmonitorim.
Profili i zhvillimit mendor
Kur vlerësohet një fëmijë, aspektet e psikopatologjisë, simptomat ose zhvillimi jonormal bëhet fokusi i vëmendjes klinike. Sidoqoftë, nëse ajo arrihet të artikulohet herët, është e rëndësishme  të merret në konsideratë zhvillimi mendor. Ata të cilët pranojnë krijimin e një profili mendor i cila ndihmon klinicistin në fokusimin e faktorëve të zhvillimit. Imagjinoni sikur ju jeni dizenjuesi i një programi kompjuterik i cili tregon interpretimin e përmbledhur ose profilin e zhvillimit mendor bazuar në moshën dhe gjininë e klientit. Qëllimi i profilit të zhvillimit mendor është që ta vendosë fëmijën në kontekste normative të zhvillimit mendor. Çfarë lloj informacioni normativ të zhvillimit mendor do të ishte ndihmuese për të krijuar një profil? Për shembull, në bazë të shumicës nga teoritë e zhvillimit mendor, kush  janë zhvillimet mendore unike të çështjeve të lidhura me këtë periudhë? Kjo mund të përfshijë stade të rëndësishme ose teori të cilat shpjegojnë proçesin e zhvillimit mendor në këtë moshë. Në bazë të modeleve të zhvillimit fizik dhe atij motorik, si mund të jetë eksperienca personale e gjithësecilit? Çfarë i karakterizon individët e kësaj moshe në aspektin e rritjes fizike apo posturën dhe kontrollin e lëvizjeve motorike fine? A janë aspekte specifike të zhvillimit konjitiv të theksuara në këtë periudhë? A janë aftësi specifike, të fituara, të humbura apo mbajtura? Cilat janë karaketristikat e zhvillimit emocional në këtë moshë?

Profili i mëposhtëm (tabela 2.5) është krijuar për një fëmijë femër 6 vjeçar për të ilustruar sesi profili i zhvillimit mendor mund të ndërtohet. Më vonë në këtë kapitull, ne e përdorim këtë profil të zhvillimit për një rast klinik në kontekstin e një fëmije 6 vjeçar.

Comments

  1. Faleminderit për gjithçka Dr.Ellen! Pasi ju kontaktova për të më ndihmuar të ndaloja divorcin me burrin tim, burri im ndaloi së paraqitur dokumentet e divorcit dhe gjërat janë shumë më mirë. Siç thatë, i gjithë procesi i divorcit u anulua, gruaja e keqe që shkaktoi probleme në martesën time la burrin tim dhe tani jemi shumë të lumtur së bashku. Unë e ndaj këtë përvojë jetësore me këdo që po përballet me sfida të ngjashme në marrëdhënien e tyre, martesën apo ndonjë çështje tjetër. , mund të kontaktoni Dr Ellen në WhatsApp +2349074881619
    Ajo është e aftë në magjitë e mëposhtme:
    * magji dashurie
    * magjitë e martesës
    * magjitë e parave
    * magjitë e bukurisë
    * Magjitë e fatit
    * Magjitë e tërheqjes seksuale
    * Magjitë e kurimit të SIDA-s
    * Magjitë e lotarisë
    * Mallkimet heqin menjëherë magjitë
    * Magjitë mbrojtëse
    * Parashikimet e Lotarisë
    * Magjitë me fat
    * Magjia e fertilitetit
    * Unaza e telekinezës 💍
    Email: ellenspellcaster@gmail.com
    Whatsapp +2349074881619

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Zhvillimi emocional te femijet I. Alikaj & K. Profka

Zhvillimi emocional përbën një fushë të rëndësishme të funksionit dhe zhvillimit fizik dhe konjitiv. Kërkimet e mbledhura për zhvillimin  emocional janë krejt të ndryshme.  Ndryshime të dukshme janë shënuar më vonë në disa fusha kyçe të cilat përfshijnë të kuptuarit e emocioneve, njohja dhe kompetenca e emocioneve dhe strategjitë për të rregulluar emocionet. Aftësia për të interpretuar apo shpjeguar reagimin emocional personal apo të një tjetri është një aftësi themelore për marrëdhëniet interpersonale. Në zhvillimin e hershëm fëmijët bëhen të vetëdijshëm për gjashtë emocionet bazë: i zemëruar, i mërzitur, i frikësuar, i dashuruar dhe i suprizuar, dhe në zhvillimin emocional ndodh një tranzicion në aftësitë e fëmijëve për të identifikuar dhe përcaktuar emocionet e veta dhe ato të të tjerëve. Puna e hershme në zhvillimin emocional nga Harter (1983)  sugjeroi një progresion nga aftësia për të parashikuar një emocion të vetëm, në aftësinë për të parashikuar shumë emocio...

Zhvillimi konjitiv I fëmijëve

Zhvillimi konjitiv mbulon një rend të gjërë funksionesh, një sërë lidhjesh të komplikuara të ndryshme në zhvillimin e trurit që ndodhin gjatë fëmijërisë dhe adoleshencës. Lobi frontal është zona më kritike e trurit e përfshirë në ndryshimet intelektuale dhe konjitive gjatë zhvillimit dhe është pjesa e fundit e trurit e cila maturohet. Periudhat prioritare të rritjes përfshihen në korteksin frontal që nga lindja  në vitin e dytë të jetës dhe në moshën 4-7 vjeç, gjithsesi maturimi nuk është i kompletuar deri në rinin e hershme. Pjesa e konsiderueshme e ndryshimeve në pjesën e trurit që nga lindja përbëhen nga qeliza dhe mjelinizimi i tyre. Mjelinizimi i lidhjeve sinaptike të rëndësishme vazhdon në adoleshencë, ku në të njëjtën kohë ndodh edhe prerja sinaptike ose shkëputja dhe proçesi konjitiv bëhet më efiçent. Këto ndryshime kritike në tru janë të nevojshme dhe me aftësitë konjitive komplekse shfaqen në mes të fëmijërisë dhe në adoleshencën e hershme dhe vazhdojnë në rini. Por ...

PERSPEKTIVA PERSONALE MBI PRESPEKTIVËN PSIKODINAMIKE: PERSPEKTIVA E ZHVILLIMIT “MARRËDHËNIA E FËMIJËS ME OBJEKTIN”

Teoria e marëdhënies me objektin ka lindur nga terapia psikodinamike dhe ka si fokus marrëdhënien që fëmija krijon me objektin e tij më të afërt.  Origjina e marrëdhënies me objektin është që në vitin e parë të jetës dhe mendohet se nëna është objekti më i dashur i fëmijës dhe me të cilin fëmija krijon një marëdhënie shumë të ngushtë. Pikëpamjet sipas psikologëve psikoanalitik për marrëdhënien me objektin             Sipas Frojdit : Objekti i parë më i rëndësishëm është gjiri i nënës ku fëmija fillon të ndjejë dashurinë dhe ngrohtësinë e nënës. Kjo ndihmon edhe në atashimin e fëmijës. Sipas tij marrëdhënia që fëmija krijon me gjirin e nënës mund të nxisë edhe ankthin që do të thotë se nëse fëmija përjeton ankth gjatë ushyerjes me gji, ose nëse nuk ushqehet kur ai ka nevojë, më vonë në jetë ai mund të përjetojë ankth.  Marrëdhënia fillestare që krijon fëmija me objektin (nëna)  që në vitin e parë të jetës ndi...